По традиції, що вже склалася з далеких 90-х років минулого сторіччя, статистика викрадень автотранспорту неухильно зростає.
Якщо розглядати офіційну статистику, то кількість викрадень змістилася на користь престижних марок: Toyota, Lexus і Mercedes лише закріпили за собою репутацію авто, що найчастіше викрадаються. А викрадення BMW і Porsche, на диво, виявилися мізерними в порівнянні з минулими роками. Якщо в період з 2006 по 2008 рр. такі моделі, як Porsche Cayenne і BMW X5 навіть страхові компанії вносили до чорного списку, то в 2009-му ця тенденція помінялася на користь законних власників Toyota, Lexus і Mercedes. Тільки в столиці в 2009-му "увели з-під носа" власників 23 автомобіля серії Lexus RX, 10 GX і 17 LX570/LX470.
А X5-х, наприклад, у Києві в 2009 р. було викрадено всього 4 ( по Україні - близько 25-ти).
А от без улюбленого Porsche Cayenne залишився лише 1 киянин і 6 хазяїв по всій Україні.
Можливо це пов'язане з тим, що власники цих машин навчені гірким досвідом і стали більше приділяти увагу безпеці.
Отже, про неї.
Сьогодні існує, воістину, величезний ринок засобів безпеки автомобілів. Інколи без поради складно й розібратися, щоб не купити безкорисний пристрій.
Щоб зробити правильний вибір, треба, насамперед, зрозуміти, що будь-який пристрій проти викрадення можна розглядати, як штучну поломку-перешкоду, яка вноситься в конструкцію автомобіля, але яка управляється хазяїном. Тобто – це свого роду лінії оборони.
Тому найкращий захист – це об'єднання декількох, різних по типу систем.
Щоб ще краще зрозуміти суть захисту автомобіля, необхідно розібратися з термінологією.
Сигналізація.
Її часто ідентифікують із протиугінною системою, але це – не те саме. Це скоріше охоронна система, покликана сповістити власника у випадку виникнення якої-небудь події. Приміром, спрацьовування датчиків (удару, об'єму, кінцевих вимикачів та ін.). Так, пристрій сигналізації також передбачає блокування запуску двигуна. Однак практика показує, що автосигналізація сама по собі повною мірою захистити автомобіль від викрадення нездатна, оскільки досвідчені викрадачі відключають її легко й на відстані.
Протиугінна система.
Вона повинна перешкоджати фізичному переміщенню автомобіля. У свою чергу, може бути механічною (коли злочинець, скажімо, не має змоги перемикати передачі або обертати кермо) або електронною, що блокує роботу систем двигуна.
- Механічні пристрої проти викрадення. Якщо провести аналогію із захистом житла, то механічні пристрої можна зрівняти з надійними замками у дверях. Це перша лінія оборони.
У сучасних механічних пристроях проти викрадення використовуються останні технічні досягнення: надміцні сплави, особливо секретні замки й складні конструкції. Сучасні зразки, як правило, є модельними. Прикладом можуть служити відомі в Європі замки CONSTRUCT. Сьогодні їх, по праву, можна назвати безальтернативними за рівнем захисту й ергономічності, що підтверджене сертифікатами випробувань престижних міжнародних лабораторій, а можливості їх установки охоплюють, практично, увесь спектр автомобілів від економ до бізнес класу.
- Електронні пристрої проти викрадення.Це, як правило, імобілайзери. Імобілайзер складається із блоку керування й протиугінних реле, які встановлюються в розриви електричних кіл керування двигуном. Вони бувають різних видів і конструкцій.
Не будемо зупинятися докладно на кожній з них. Скажемо одне, їх застосування є дуже ефективним у якості додаткових систем безпеки.
Отже, як же надійно захистити автомобіль від викрадення? Відповідь можна дати таку: захист повинен бути комплексним й складатися з різних вищевказаних компонентів, які не зв'язані між собою, але при цьому, логічно доповнюють один одного.
Таким чином, комплексний захист автомобіля повинен містити в собі кілька рубежів і передбачає наявність охоронної сигналізації, електронних і механічних пристроїв проти викрадення. Сюди ще потрібно додати й, так звані, додаткові охоронні пристрої. Це, наприклад, механічні, або електромеханічні замки блокування капота автомобіля. Наприклад, механізм замка Mul-T-Lock Hood-Lock не дає підняти кришку капота, оберігаючи систему електроживлення автомобіля й заодно встановлений під капотом блок сигналізації, блок керування й реле імобілайзера. Саме тому блокатор капота служить гарним доповненням до електронних пристроїв захисту. Ригель замикаючого пристрою звичайно приводиться в дію гнучким тросиком, а сам замок установлюється потай.
Існують і варіанти комбінованих механічних замків. Так, замок Construct 3 System, може одночасно блокувати механізм перемикання передач, що перебуває під капотом, прямо на КПШ і, одночасно надійно замикати кришку капота, оберігаючи при цьому, «самого себе» і електроніку.
Як ми говорили, комплексний захист повинен складатися з декількох пристроїв, ніяк не зв'язаних один з одним. У цьому випадку потенційний викрадач змушений буде долати кожний рубіж захисту окремо. При цьому сигналізація й імобілайзер повинні мати роздільні ланцюги керування, а замок додаткового блокування капота повинен охороняти блоки керування сигналізації й імобілайзера. Ще краще, коли комбінуються електронні й механічні засоби захисту. Ідея у тому, що підходи до розблокування електронного й механічного пристроїв проти викрадення – різні. Це, приміром, як у холодну погоду надягти теплу куртку, але добре, коли вона ще й з каптуром, ще краще мати рукавички.
Думається зрозуміло, що комплексний захист від викрадення є найбільш ефективним способом забезпечення безпеки автомобіля, її значимість у сучасних умовах просто неможливо переоцінити. Але необхідно також пам'ятати, що самий надійний пристрій може виявитися марним, якщо його установка була зроблена неграмотно й, зрозуміло, оптимально підібрати комбінацію пристроїв для конкретного автомобіля може тільки навчений фахівець. Тому довіряти безпеку Вашого авто необхідно тільки авторизованим центрам зі встановлення і офіційним представникам компаній-імпортерів.